Ring til os 86 22 71 81       Nyhedsbrev       Trustpilot 4,5 starts

Costa Rica og Panama

Opdag frodige og grønne Costa Rica med vulkaner og regnskove i kombination med Panama med sine mange oprindelige folkegrupper og små øer i Bocas del Toro. Rejs med 15 dage til forunderlige Mellemamerika, og lad dig overraske af dyrelivet og naturen.

15 dages rejse

I Costa Rica bor vi i fantastiske naturområder, hvor det både er muligt at bade i varme kilder eller under kølende vandfald. Fuglelivet er noget helt for sig med et væld af farverige arter i alverdens størrelser - fra de bittesmå farvestrålende kolibrier til de langhalede quetzaler. En helt andet oplevelse venter os på et besøg på et projekt, der forsker i bladskæremyrer. Naturen trives mange steder i landet, da costaricanerne arbejder på at blive verdens første CO2-neutrale land.

I Panama sejler vi ud fra Bocas del Toro til små øer i Det Caribiske Hav og spejder efter delfiner, der lever i det fri. Vi skal også nyde gastronomien med et væld af forskellige velsmagende egnsretter.

Og hvad med Panama-kanalen? Jo, den lærer vi mere om på Miraflores Locks besøgscenter. I Panama City knejser moderne skyskrabere mellem gamle huse – og efter en time i kano op af Chagres-floden står vi i en helt anden verden: Her møder vi Embera-folket, der går med lændeklæde og værner om deres 1000 år gamle kultur.

5 gode grunde til at rejse til Costa Rica og Panama med Viktors Farmor:

• Oplev det farverige dyreliv i Caño Negro Wildlife Refuge og Rincón de la Vieja Nationalpark
  • Bad i de naturlige og varme kilder ved Arenal-vulkanen
  • Lær om og smag på den fine og vigtige afgrøde for bl.a. mayafolket førhen - chokoladen
  • Udforsk Bocas del Toro-øerne med krystalklart vand og caribisk stemning
  • Besøg det oprindelig folk Emberá, og se deres landsby

• Dag 1

Ankomst til Liberia, Costa Rica

Afrejse fra Danmark om morgenen og ankomst til Liberia om aftenen. Vi afhentes i lufthavnen af vores lokalguide og kører til hotellet.

Måltider: På flyet og aftensmad

Overnatning: Guanacaste

• Dag 2

Bådtur i Caño Negro Wildlife Refuge og kørsel til Rincón de la Vieja

Vi kører fra vores hotel til Caño Negro Wildlife Refuge, hvor vi tager på en bådtur. Her er gode chancer for at se fugle, aber og kaimaner. Naturreservatet har en størrelse på over 10.000 hektar og er det ideelle sted for natur- og fugleinteresserede.

Vi kører til vulkanområdet Rincón de la Vieja. Vi bor to nætter på en lodge, der ligger umiddelbart op til det her helt fantastiske naturområde.

Naturparken har navn efter den aktive vulkan Rincón de la Vieja (1895 m). Her er gejsere, varme svovlkilder og dampende mudderhuller. Der er flere andre vulkaner i det samme område, bl.a. vulkanen Santa Maria (1916 m) og Von Seebach (1985 m).

Overnatning: Rincón de la Vieja

• Dag 3

Rincón de la Vieja nationalpark og dukkert ved vandfald

Dagen i dag byder på store naturoplevelser. Om morgenen tager vi på en vandretur i Rincón de la Vieja nationalparken, hvor der er et betagende fugleliv med mere end 300 arter. Hvis vi er heldige, er det også muligt at se aber, næsebjørne og bæltedyr. Selve vulkanen Rincon de la Vieja har et aktivt krater, der udsender dampe og gasser fra jordens indre. Derfor kan vi også støde på de mange varme kilder og gejsere. Det sidste store udbrud var i 1983, mens der var en mindre aske- og lavaudledning i 1991.

Om eftermiddagen tager vi til et af de mange vandfald, og her er der mulighed for at køle kroppen ned med en svømmetur i det forfriskende vand.

Tilbage på lodgen nyder vi aftensmaden efter en stor dag i naturens tegn.

Overnatning: Rincón de la Vieja

• Dag 4

Varme kilder ved Arenal-vulkanen

Efter morgenmaden kører vi til La Fortuna, hvor den næsten perfekte kegleformede Arenal-vulkan venter (1657 m). Arenal, som er Costa Ricas mest imponerende vulkan, har tidligere været meget aktiv med flydende rød lava og glødende sten, der kastes gennem luften. I øjeblikket ligger vulkanen i dvale og er meget fredsommelig. Ingen ved hvor længe. Men med sin symmetriske form, der rager op i det flotte landskab, står vulkanen smuk og majestætisk.

Eftermiddagen er til fri afbenyttelse. Der er et bredt udvalg af aktiviteter at give sig til. Man kan vælge at vandre en tur langs lavamarker med udsigt til vulkanen, gå på hængebroerne i Arenal, eller blot spise en dejlig frokost i den hyggelige by, der har udsigt til vulkanen. Rejselederen kan komme med forslag til aktiviteter.

Sidst på eftermiddagen besøger vi nogle varme kilder, hvor det er muligt at bade i vand fra de naturlige kilder i vulkanområdet. Her er forskellige pools med temperaturer fra 33°C til 41°C.

Dagen afsluttes med en fællesmiddag.

Overnatning: La Fortuna

• Dag 5

Mod Sarapiquí i det caribiske Costa Rica via Arenal-søen

Efter morgenmaden fortsætter vi rejsen til det nordcaribiske område af Costa Rica. Området er en frodig og biodivers regnskovsregion, som er kendetegnet ved sine tætte skovområder, floder og mangfoldige dyreliv. Undervejs nyder vi en lækker costaricansk frokost på en lokal restaurant.

Eftermiddagen er til fri rådighed til enten at slappe af eller nyde det flotte område. Rejselederen foreslår gerne nogle ekstraaktiviteter i området.

Vi har tre overnatninger i Sarapiquí.

Overnatning: Sarapiquí

• Dag 6

Chokoladetur og besøg på Don Rodolfos økologiske landbrug

Vi starter dagen med en chokoladetur. Chokoladeturen giver et indblik i produktionen af en af menneskehedens yndlingsspiser – den fine chokolade. Kakaobønnen stammer fra Mellemamerika og har en særlig historie. Det var en af de vigtigste afgrøder for maya- og aztekerkulturerne, som den også blev det for andre befolkningsgrupper i Mellemamerika.

Da de opdagelsesrejsende ankom til Amerika, blev chokolade introduceret i Europa og blev hurtigt et eftertragtet produkt. Vi ser, hvordan kakaotræet blev dyrket mellem andre træer i tidligere tider, og får lejlighed til at følge hele processen fra bønne til færdigt produkt – og så er der selvfølgeligelig lejlighed til at smage.

Vi kører herefter videre og besøger familien Gomez på deres gård, Finca Surá. Vi spiser en dejlig frokost med friske råvarer fra gården.

Don Rodolfo viser os herefter rundt i plantagen med citrustræer, maniok, sukkerrør og ananas. Mange andre træer med spiselige frugter gror her og der høstes forskellige ting året rundt. Der er også kaneltræer og peberbuske. Det hele er dyrket økologisk  med stor hensyntagen til dyrelivet og miljøet, og Don Rodolfo fortæller om sine dyrkningsmetoder og sin opfattelse af det naturlige kredsløb.

Overnatning: Sarapiquí

• Dag 7

Sarapiqui-floden og bladskærermyrerne

I dag udforsker vi området omkring Sarapiqui-floden, som er omgivet af frodig regnskov og har et fantastisk dyre- og fugleliv. Der er mulighed for at spotte hejrer, slangehalsfugle, isfugle samt aber og flagermus. Der lever også krokodiller, kaimaner og skildpadder i floden. Den lokale guide deler ud af sin store viden om dyrene og deres liv i regnskoven.

Senere på dagen besøger vi et projekt startet af en lokal bonde, hvor man med egne øjne ser bladskærermyrernes fascinerende verden. Myrerne har en højt udviklet social struktur med dronningen i spidsen. De små væsner er ivrige bønder og lever í symbiose med en svamp, som de dyrker under jorden.

Overnatning: Sarapiquí

• Dag 8

Den caribiske kyst

Vi kører fra Sarapiquí til Cocles Beach i det sydlige Costa Rica. Køreturen byder på varierende landskaber med frodig regnskov, skovområder og åbne landsbrugsområder, og vi stopper undervejs for at nyde udsigten.

Vi når frem til Cocles Beach om eftermiddagen, hvor vi indlogerer os på et dejligt hotel nær stranden. Kystområdet ved Cocles Beach er et populært sted for surfing og afslapning ved vandet, og vi har resten af dagen til at nyde stranden og området omkring.

Overnatning: Cocles

• Dag 9

Kørsel og sejlads til Bocas del Toro-øerne i Panama

Vi kører i dag til Sixaola, som er grænsebyen mod Panama. Efter grænseformaliteterne kører vi videre mod Almirante. Vi går ombord i en båd, der sejler os til Bocas del Toro-øgruppen i det Caribiske Hav. Bocas del Toro består af 9 øer og tusindvis af mindre, ubeboede øer, som er omgivet af krystalklart vand med en konstant temperatur på 26 behagelige grader.

Vi bor to nætter på hovedøen, Colón. Indkvarteringen her er mere beskeden end på resten af turen, men den er valgt pga.en perfekt beliggenhed midt i det atmosfærefyldte, caribiske miljø.

Der er tid til på egen hånd til at udforske Bocas by og få den første smagsprøve på den unikke afro-caribiske kultur.

Den lokale kultur er formet igennem århundreder af de forskellige mennesker, som er kommet til området. De første ankom i den spanske koloniseringstid i det 16. århundrede. Senere fulgte andre kulturer med opførelsen af jernbanen i det 19. århundrede og etableringen af Panamakanalen - først af franskmændene i det 19. århundrede og senere af amerikanerne i det 20. århundrede.

Overnatning: Bocas del Toro

• Dag 10

Bådudflugt omkring Bocas del Toro-øerne

Vi tager på en bådtur til Laguna Bocatorito for at spejde efter delfiner. Området er kendt for sin bestand af flaskenæsedelfiner, som mæsker sig i områdets overflod af små fisk, krebsdyr og blæksprutter, så der er gode chancer for at se delfinerne.

Vi stopper ved en lokal restaurant bygget på pæle i vandet og smager på havets frugter, som udgør dagens frokost.

Om eftermiddagen tager vi til Red Frog Island, der især er kendt for de små giftfrøer, der findes her. Vi går ca. 20 minutter tværs over øen til Red Frog-stranden for en svømmetur eller en longdrink i den caribiske strandbar. Efter afslapning på stranden sejler vi tilbage til Colón.

Bemærk: Vi er et sted, hvor vejret kan være meget ustabilt. Hvis der f.eks. er kraftig regn eller blæst, kan dagens program ikke gennemføres.

Overnatning: Bocas del Toro

• Dag 11

Fly til Panama City og byrundtur med lokalt marked

Efter morgenmaden skal vi med fly til Panama City. Selve flyveturen tager kun omkring en time.

Vi tager herefter på byrundtur i den fascinerende by, der blev bygget i 1519. Nutidens storby står flot med dens skyskrabere, der knejser i baggrunden mellem gamle adelshuse og grønne bakker. Vi vandrer ind i den gamle bydel Casco Antigua og kommer forbi præsidentpaladset fra det 17. årh. Vi ser den imponerende katedral og San José-kirken med dens fornemme alter.

Vi slutter byrundturen af med et markedsbesøg, hvor flere lokale fra oprindelige folkestammer udstiller deres kunsthåndværk.

Vi har tre overnatninger på et godt hotel midt i centrum af Panama City.

Overnatning: Panama City

• Dag 12

Besøg hos Emberá-folket i deres landsby

Vi kører nordøst til Corotú, hvorfra vi sejler med kano op ad Chagrés-floden, der er omgivet af en grøn og frodig jungle. Vi besøger en Emberá-landsby, som er en af de mange oprindelige folkestammer i Panama. Her får vi et godt indblik i deres over 1000 år gamle oprindelige kultur og levevis.

Vi besøger en have med medicinplanter, og der er tid til en svømmetur i floden, inden vi tager tilbage til Panama City.

Overnatning: Panama City

• Dag 13

Panamakanalen og Miraflores Locks besøgscenter

Vi starter dagen med et besøg ved Miraflores Locks-besøgscentret, hvor vi lærer mere om Panamakanalen og ser, hvordan de enorme fragtskibe navigerer igennem sluserne. Udsigtsdækket lader os komme helt tæt på de store fragtskibe, som de langsomt manøvrer sig igennem sluserne.

Vi får også lejlighed til at se en 3D film om Panamakanalens historie i besøgscentrets IMAX-teater, inden vi tager tilbage til Panama City.

Eftermiddagen er til fri rådighed.

Overnatning: Panama City

• Dag 14

Afrejse fra Panama

Formiddagen er til fri disposition, indtil vi skal mod lufthavnen om eftermiddagen.

Måltider: Morgenmad og frokost samt på flyet

• Dag 15

Ankomst til København

Vi ankommer hjem mætte på indtryk og klogere på det farverige, sydlige Mellemamerika.

Måltider: På flyet

Her finder du relevante oplysninger om rejser til Costa Rica og Panama

Visum kræves ikke for danske statsborgere. Passet skal være gyldigt mindst seks måneder udover opholdet. Ved ankomst til paskontrollen Costa Rica bliver hver deltager afkrævet et mindre beløb i USD til et ”tourist card”. Beløbene er i skrivende stund ca. 29 USD i alt. I Panama er det et krav, at man altid enten har sit pas eller en fotokopi af passet på sig (opslaget med foto).

Det er altid en god idé at have en ekstra kopi af passets informationsside med. Den opbevares et andet sted end selve passet.

Som i de fleste andre oversøiske lande, anbefales det at være vaccineret mod smitsom leverbetændelse (hepatitis A), stivkrampe og difteri. Gul feber forekommer i Panama, tal med egen læge herom. Viktors Farmor rådgiver af principielle årsager ikke om smitterisiko for malaria og om valg af malaria profylakse. Du bør tale med egen læge eller en specialklinik for rejsemedicin. Medbring evt. dag-for-dag programmet, hvorpå rejseruten er indtegnet.

Du kan også orientere dig på Seruminstituttets hjemmeside. Der kan være forskel på, hvilke vaccinationer der tilrådes.

Costa Rica. Møntfoden hedder colones (CRC). 1 $ = ca. 560 colones. colones kan heller ikke fås i Danmark, men 100 colones svarer til en krone. Det anbefales at man medbringer $, også i mindre sedler. Flere steder i Costa Rica kan man betale med USDollars. Kreditkort (kun visa og mastercard) og rejsechecks kan godt anvendes i Costa Rica.

Panama. Møntfoden hedder balboa. Den har nøjagtig samme værdi som USDollar, og de kan derfor bruges i flæng. Det anbefales at man medbringer US Dollars, også i mindre sedler. Kreditkort (kun visa og mastercard) og rejsechecks kan anvendes i de større byer.

Telefoni. Det er temmelig dyrt at ringe til udlandet.

Der bruges stik med flade ben. Medbring en adapter.

• Mad og drikkevand

Det er ikke tilrådeligt at drikke vandet. Mineralvand kan købes overalt. Mad: Undgå ukogte grøntsager og upasteuriseret mælk/mælkeprodukter. Sørg for at få frisktillavet mad.

På restaurant er det normalt at lægge ca. 10 % til regningen. Hvis man har fået båret sin bagage til sit hotelværelse giver man et lille beløb for det, f.eks. svarende til 1 USD. På grupperejser betales drikkepenge til lokale guider og chauffører af Viktors Farmor.

Lufthavne og militære områder må ikke fotograferes. Hvis man vil fotografere mennesker bør man spørge om lov først.

En hovedret koster fra ca. 60 kroner og op. En vand/øl ca. fra 20 kr., et glas vin fra 40 kr. op. En liter vand i en kiosk koster ca. 10 kr.

Medbring højst 20 kg bagage på flyene, da man på flyturen fra Bocas del Toro til Panama City må have maks 20 kg bagage ved check-in og 2 kg håndbagage. Overskydende bagage på denne flyvning kommer med flyet, men der opkræves en beskeden pris for overvægt. I skrivende stund på 1,5 USD pr kilo. Bagagen bør ikke være tungere end at man til enhver tid kan bære den selv.

Vær opmærksom på, at flyselskaberne ikke tillader powerbanks og e-cigaretter i den indtjekkede bagage. Har I sådanne apparater, skal de i håndbagagen.

• Klima og påklædning

Vejret vil være lunt det meste af tiden, som på de bedste danske sommerdage. Det anbefales at man medbringer let bomuldstøj. Medbring lun trøje og vindjakke til kølige aftner og til sejladsen i Bocas del Toro i Panama.

Uformel påklædning er ok på hele turen. Der er ikke brug for elegant tøj. I storbyerne bør kvinder ikke gå i shorts. Regntøj, f.eks. en poncho og en paraply bør også medbringes, da vi af og til kan komme ud for et regnskyl (som regel kortvarigt).

Der er syv timers tidsforskel mellem Costa Rica og Danmark. Når klokken er 12 middag i Costa Rica er den 19 i Danmark. Der er seks timers forskel mellem Panama og Danmark.

- Vaccinationskort

- Vækkeur

- Lommelygte + ekstra batterier

- God kikkert

- Insektspray

- Sollotion med høj faktor

- Kasket eller solhat

- Gode lukkede vandresko eller –støvler

- Evt. et par gamle og udtrådte sko (eller sko du ikke er øm over for) til gåturen på vulkanen Cerro Negro, hvor skoene  bliver sorte.

- Regnslag

- Langærmet skjorte/bluse og lange bomuldsbukser

- Badetøj

- Evt. medicin mod maveinfektion (tal med egen læge)

- Fotokopi af pas (opslaget med foto)

- Evt. Fotokopi af flybillet

- Evt. En god bog til en regnvejrsdag

• Tyveri

Lad være med at medbringe smykker eller kostbare ure. Hav kontante penge på kroppen i en ”pengekat” og kun et lille beløb i taske eller lommer.

For alle, der skal ud at rejse med Viktors Farmor, tilbydes 10% på varer, som ikke er nedsatte på Spejdersports webshop. Fordelskoden oplyses ved bestilling af rejse.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om mulighederne for rejser til Costa Rica og Panama.